"Vi ställer upp för dig!"

JANUARI 2025

Ända sedan 1978 har Kristinehamns-Aktuellt delats ut gratis i brevlådorna. Men Jultidningen 2024 var det sista numret som distribueras på det sättet. Från och med januari 2025 så är det utdelning via tidningsställ som gäller. Bakgrunden till denna omställning är främst ekonomisk, men kan läsas om i detalj i artikeln nedanför denna. Det är naturligtvis en omfattande förändring av tidningens grundläggande affärsidé, men det finns också några starka fördelar...

1) FÖRETAGSUTDELNING
Att upphöra med hushållsdistribution frigör medel att återuppta utdelning till kommunernas företag istället, som togs bort efter en tidigare besparingsåtgärd 2023. Det betyder att vi genom Postnord kan distribuera tidningen till samtliga företag i Krisitnehamn och Storfors. Men vi tittar även på Degerfors, om vi finner marknadsunderlag där.

2) STÄNDIGT AKTUELL
En stor fördel för annonsörer är att tidningen på detta sätt förblir mer aktuell under längre tid, eftersom tidningsställen kommer stå och synas på offentliga platser där folk rör sig och kan plocka en tidning när som helst under hela månaden. Brevlådor i all ära, men jämförelsevis så är då tidningen aktuell främst den helgen den delas ut, innan den kan hamna under andra utskick och tidningar på köksbordet.

3) MILJÖVÄNLIGT

Svensk Direktreklam som delat ut tidningen de senaste åren har arbetat genom ca 30 distrikt för att dela ut 15 000 exemplar i hela Kristinehamn och Storfors. Det blir förstås en hel del bilkörning, som nu försvinner.


GOD PROGNOS!

I samarbete med ICA Maxi i Kristinehamn så placerade vi ett provisoriskt tidningsställ (bord) vid deras entré under jul och nyårsdagarna, mellan 22 december till 2 januari. Under dessa 11 dagar så plockades ca 750 exemplar av Jultidningen vilket är en god prognos eftersom detta nummer var det sista som delades ut i alla brevlådor i hela kommunen.

NY UTGIVNINGSPLAN 2025
Under förutsättning att tillräckligt många annonsörer är fortsatt med oss, så ses vi i slutet av januari. Utgivning kommer då sedan fortsättningsvis att ske sista helgen i månaden och gäller då under månaden som följer.  

Bildexempel lånad från Expressens tidningsställ. Vi har givetvis beställt en design som följer vår egen grafiska profil.


DECEMBER 2024

Dansken & digitaliseringen

Kristinehamns-Aktuellt grundades 1978. I snart 50 år har tidningen skrivit om lokala nyheter och tips, gjort intervjuer och varit en annonsplattform för lokala näringsidkare och verksamheter att komma med erbjudanden och kampanjer för hela Kristinehamn och Storfors – i begynnelsen även Karlskoga och Degerfors.
Men tiderna förändras och vi med dem, som klyschan säger. De senaste åren har verksamheten lidit enormt pga digitaliseringen och Annonsbolaget gick i konkurs våren 2024. När familjen Liwing tog över tidningen i samma veva, så har vi under ny flagg kämpat med att försöka lyfta verksamheten till nya nivåer i ett försök att rädda tidningens framtid. Det började bra men tungt och blev sedan bättre och bättre… tills dansken kom.

DIGITALISERINGEN
Inga mediala kanaler kan mäta sig med den spridning man som näringsidkare får genom annonsering i en gratistidning som delas ut till samtliga hushåll i aktuellt område. Men, den nya tidens digitala kanaler lockar ändå blint med sin lättillgänglighet och låga kostnad – trots sin låga lokala spridning. Det gäller i synnerhet den yngre generationen av nya företagare som successivt tar över gamla verksamheter och butiker och i samband med det övergår helt till digital marknadsföring. Det är helt enkelt till stor del en generationsfråga.

Mark Zuckerbergs amerikanska drake Facebook har under de senaste 20 åren erövrat Internet likt en skoningslös armé, utkonkurrerat andra och skapat ett digitalt imperium som ingen annan social plattform kan mäta sig med. Med över 3 miljarder användare så förstår man att marknaden är attraktiv för annonsörer – i synnerhet för internationella giganter som Amazon och eBay, men även för de mer oseriösa som Temu och liknande.

Nätet överlag är attraktivt så klart, med sin tillgänglighet. Det finns ju där hela tiden, dygnet runt, och kan ses i mobilen, på plattan, på datorn, på smart-TVn, i butikerna, hos grannen, på jobbet, och så vidare. Det är lätt att som annonsör förföras av bara det. Särskilt när man ser till de ofta ganska låga priserna för annonsering. Här behövs ju varken tryck eller utdelning finansieras. Men analyserar man marknaden på djupet så är det ändå svårt att förstå dess blinda dragningskraft, ställt i relation till
en gratistidning med stor lokal spridning.


DIGITALA BEGRÄNSNINGAR
Jag har under lång tid fascinerats över hur frekvent många företag entusiastiskt uppdaterar sina instagram- eller facebooksidor och hur det samtidigt påfallande ofta är väldigt sällan som dessa inlägg når mer än en handfull eller två med likes och kanske 10-12 delningar på det? Somliga når upp i betydligt större volymer förstås, men jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att de allra flesta har väldigt låg interaktivitet med sina kunder, på dessa digitala plattformar.

För att ta del av ett företags digitala skyltfönster så måste man ju själv också aktivt välja att följa företaget i fråga. Det betyder att verksamheter som enbart annonserar på Facebook, kommer endast nå de som redan är kunder och valt att följa dem medan presumtiva kunder missar deras budskap och erbjudanden helt. Självklart kan man också köpa annonskampanjer som poppar upp i folks flöden, men dessa styrs av så kallade cookies med kundens preferenser och intresseområden och de försvinner snabbt med en liten fingerrörelse. Sen har vi även det faktum att alla människor – framför allt äldre – än så länge inte använder sociala medier.

Vår tidning har i snart 50 år delats ut gratis i cirka 15 000 exemplar till samtliga hushåll i Kristinehamn och Storfors, oavsett preferenser, intressen, kön och ålder. Digitala annonser kan aldrig mäta sig med det, efter dagens standard. Ändå har vi successivt under de senaste åren tappat en betydande del av våra kunder och/eller prisnivåer.


PANDEMI OCH INFLATION
Detta i kombination med de senaste årens oerhört destruktiva ekonomiska utveckling med pandemi, inflation, enorma räntekostnader och kraftigt höjda priser för livsmedel, drivmedel och energi, har successivt urholkat våra möjligheter som reklamfinansierad tidning att nå tillräcklig lönsamhet. Många håller numera väldigt hårt i sina tillgångar och annonsörer som tidigare varit med ofta och gärna, är numera med sällan eller inte alls – alternativt till kraftigt reducerade priser. Därför har undertecknad under hela tiden haft ett annat arbete om dagarna, medan tidningen fått göras på "fritiden". Jag/vi gör alltså inte detta för ekonomisk vinning, utan av kärlek och respekt till tryckta medier som kulturell motvikt mot ett 100% digitalt samhälle. 

Men efter flera månaders enträgen kamp så möts vi nu inför 2025 dessutom av dubbla distributionskostnader, så det blev droppen som fick bägaren att rinna över kan man säga...


DANSKT ÖVERTAGANDE
För att återta Skåne, Halland och Blekinge som förlorats till Sverige genom freden i Roskilde 1658 förklarade Danmark Sverige krig på hösten 1675. I juni 1676 landsteg en dansk armé vid Råå söder om Helsingborg och återerövrade på kort tid Skåne och Blekinge. Nu år 2024 erövrar de Svensk Direktreklam och i och med det så beslutade man i Danmark att det skulle bli dubbelt så dyrt att dela ut gratistidningar i Sverige, genom SDR (som nu kanske får kallas DDR?). Skämt åsido – det är nu tyvärr flertalet svenska gratistidningar som antingen får gå i graven, eller tänka om och söka alternativa lösningar. Vi är till exempel inte de enda i Värmland som nu tvingas till krismöten om framtiden. 

Vi går knappt runt som det är, så för att täcka denna prisökning skulle vi behöva öka vår omsättning inför 2025 med 20-25%. Det är sannolikt inte möjligt med de förutsättningar vi har.


DEN DIGITALA DISTRAKTIONEN
En ny OECD-rapport från 2024 visar ur ett allvarligare perspektiv att ungas skolresultat också blir lidande på grund av att skärmarna tar för mycket tid. Man "scrollar i stället för att plugga", som DN skriver. Forskning från kognitiv neurovetenskap, visar också hur distraktioner är en stor fara för uppmärksamhet och inlärning, vilket gör att man borde vara misstänksam mot användandet av datorer i skolmiljö, säger Torkel Klingberg, professor vid Karolinska institutet, som forskat kring läsning och inlärning och bland annat skrivit boken "Framtidens digitala lärande".

På senare tid har dock digitaliseringstrenden i just skolan svängt, från fokus på digitala verktyg till krav på traditionella böcker. Regeringen har beslutat om satsningar på böcker i skolan och Skolverkets kritiserade digitaliseringsstrategi stoppades tidigare i år.

I Australien förbjuder man alla under 16 år att använda sociala medier och i Sverige pratar man frekvent på nyheterna om sjunkande skolresultat, skärmtid för barn och hur digitaliseringen förändrat samhället, inte bara till det bättre. Det är ur vårt perspektiv som tidningsmakare, naturligtvis tråkigt att inte en övervägande majoritet av näringsidkare resonerade likadant gällande annonsering i en tryckt tidning.


FRAMTIDEN
Vilka val står vi nu inför? Diskussionerna har gått varma de senaste veckorna och följande hypotetiska situationer har debatterats bland alla inblandade.

  • Höja priserna för att nå minst 25% mer omsättning. Detta skulle naturligtvis vara den snabba och enkla lösningen ur ett praktiskt perspektiv, då allt bara kan fortsätta som vanligt. Men att öka omsättningen så pass mycket på så pass kort tid är inte sannolikt.
  • Bli en prenumerationsbaserad tidning. Om vi likt andra tidningar såldes till lösnummerpris, t.ex. 25 kronor och kunde värva en stadig läsarkrets med prenumeranter så skulle vi kunna säkra en god omsättning bara där. Men det skulle tillintetgöra tidningens själva affärsidé.
  • Minska upplagan. Vi har funderat vad det skulle innebära att minska upplagan markant, samt ta bort Storfors där vi för tillfället endast har två aktiva annonsörer.
  • Komma ut mer sällan, som varannan månad, eller till och med endast kvartalsvis. Att ge ut tidningen mer sällan sparar naturligtvis kostnader, men minskar självklart också intäkter.
  • Gruppreklam. Gå från vår utdelning som samhällsinformation, till vanlig GR, dvs gruppreklam vilket innebär att vi endast delas ut till de som inte har "Nej tack till reklam" på dörren. Då är prishöjningen inte lika stor, men vi har tyvärr inte råd med någon prishöjning över huvud taget. Då skulle vi minska med ca 33% från 15 000 till 9500 ex.
  • Tidningsställ. Byta från utdelning i brevlådor till utdelning via tidningsställ. Detta alternativ skulle frigöra medel att finansiera utdelning till företag i stället, medan hushållen får hämta sina exemplar på utvalda platser i kommunen.
  • Sälja tidningen. Vi skulle eventuellt kunna se efter om någon med mer ekonomiska muskler skulle kunna förvalta detta mediala arv vidare och betala SDR enligt danskarnas nya tariffer, mot att de köper hela vår marknad och kundkrets.


"VI STÄLLER UPP FÖR DIG!" - 2025
Vi har avslutningsvis bestämt oss för att inför 2025 försöka med alternativ 6 – att gå ut via tidningsställ, i stället (!). Det kan tyckas vara en drastisk skillnad, men Sveriges största gratistidning, Västerås Tidning, har gjort det på samma grunder med lyckat resultat. 

Fördelen med denna manöver är att vi:
1) sparar stora kostnader som frigör medel att kunna dela ut tidningen till alla företag igen, som vi inte gjort på länge nu, efter en tidigare besparingsåtgärd.
2) Dessutom är det ju faktiskt mer miljövänligt då tidningen inte längre körs ut via 30 distrikt.
3) En stor fördel för annonsörer är att tidningen på detta sätt förblir mer aktuell under längre tid, eftersom tidningsställen kommer stå och synas på offentliga platser där folk kommer kunna plocka en tidning under en lång period.

Om tillräckligt många av kommunernas näringsidkare är fortsatt med oss som annonsörer, så ses vi nästa år när vi "ställer upp för dig", med tidningsställ. Om inte, så får vi helt enkelt acceptera läget och tacka för oss och all den fantastiska återkoppling vi fått från både läsare och annonsörer sedan Lilla Tidningsverkstan i Värmland tog över tidningen i maj detta år. Det har varit kämpigt, men också roligt. 

Hoppas vi ses!

Väl mött /Christer